Poker Journalen'Svenska Spel

| Prenumerera via RSS

Svenska Spel förlorar tvist mot Ladbrokes

18 september, 2009 | Inga kommentarer | Postat i Svenska Spel

Pressmeddelande från Ladbrokes under gårdagen.

Svenska Spel stämde Ladbrokes 2008 för brott mot varumärkeslagstiftningen i samband med Ladbrokes kampanj ”Svenska spel med engelska odds”. Svenska Spel hävdade att Ladbrokes felaktigt hade använt Svenska Spels varumärke och att endast Svenska Spel kan använda ordkombinationen ”svenska” och ”spel” för kommersiellt bruk i reklam och marknadsföring. Marknadsdomstolen har idag slagit fast att Ladbrokes inte gjort varumärkesintrång.

Samtidigt gjorde Ladbrokes en motstämning mot Svenska Spel för brott mot marknadsföringslagen i och med användandet av termer som ”Svenska Spel är världsledande på spelansvar” och ”världens mest effektiva ålderskontroll på nätet”. Även här ger Marknadsdomstolen Ladbrokes rätt och förbjuder Svenska Spel vid vite av 750 000 kr att i sin marknadsföring av spel på sätt som skett, använda sig av dessa påståenden.

Domen konstaterar emellertid att Ladbrokes inte tillräckligt väl lyckats påvisa att användningen av sådana påståenden som att ”samma spel” och ”större vinster” i Ladbrokes annonskampanj 2008 var relevanta för de faktiska omständigheterna och därför strider mot marknadsföringslagen.

Jag är glad men inte förvånad, att driva ett ekonomiskt monopol är stötande men att samtidigt försöka monopolisera språket, såsom Svenska Spel givit uttryckt för i sin stämningsansökan saknar all anständighet”, säger Lasse Dilschmann, Ladbrokes VD i Norden en kommentar och fortsätter, ”men viktigast av allt, domstolen förbjöd inte Ladbrokes från att använda ordet ’svenska’ och ’spel’ i sin marknadsföring och att Svenska spel därmed inte har monopol på användning av denna ordkombination”.

Naturligtvis är detta en stor dag för Ladbrokes. Det är en seger att få bekräftat att Svenska Spel, trots allt, inte har monopol på det svenska språket” säger Andreas GIllberg, Ladbrokes Sverigechef, ”Vi är ocksåmycket glada över att Marknadsdomstolen konstaterar att Svenska Spel bryter mot varumärkeslagen om de fortsätter att hävda att de är världsledande på spelansvar, det är oerhört tillfredsställanden att just det påståendet tillbakavisas.”

Agrell ny marknadsdirektör på Svenska Spel

26 augusti, 2009 | Inga kommentarer | Postat i Svenska Spel

Thomas Agrell tillträder en ny tjänst som marknadsdirektör på Svenska Spel. Thomas har en gedigen bakgrund inom marknadsföring och försäljning och kommer närmast från Movement Consulting där han arbetat med affärsutveckling inom detalj- och dagligvaruhandeln.

– Det ska bli otroligt spännande att ta sig an de utmaningar Svenska Spel står inför och att aktivt arbeta för ett ökat samspel mellan marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Dessutom är spelbranschen inne i ett spännande skede just nu där kraven på en juste marknadsföring och ett bättre spelansvar ständigt förs fram i debatten, samtidigt som konkurrensen hela tiden ökar, säger Thomas.

Thomas är 45 år och uppvuxen i Enköping. Han är civilekonom från Stockholms Universitet och har tidigare jobbat i olika produktchefs- och marknadsroller för bl a Arla, Fazer, 3M och Cederroth. Han har också varit vd för reklambyrån Marknadsmix och marknadsföringsinstitutet LUI. Dessutom har han varit verksam som konsult och hjälpt diverse konsumentföretag och dagligvaruhandeln med sin produktutveckling.

– Jag är mycket glad över att vi lyckats knyta till oss en så kompetent person som Thomas. Hans erfarenhet av marknadsföring, försäljning och produktutveckling kommer att bli en stor tillgång för Svenska Spel, säger vd Meta Persdotter.

Thomas kommer att ta plats i befintlig koncernledning och rapporterar direkt till vd. Tjänsten tillträds den 1 september.

Samtidigt som tillsättningen av Thomas sker, pågår en översyn inom Svenska Spel av hur bland annat marknadsfunktionen ska organiseras i framtiden. Det innebär att Thomas inledningsvis inte tar något operativt ansvar eller får personalansvar direkt från första dagen. Först när den nya organisationen är satt kommer Thomas att leda den nya marknadsfunktionen fullt ut.

– Jag kommer att delta i förändringsarbetet och får själv vara med för att skapa och påverka den nya marknadsfunktionen. Det blir samtidigt ett utmärkt tillfälle för mig att i lugn och ro sätta mig in i verksamheten och att lära känna personer, roller och funktioner ordentligt, säger Thomas Agrell.